ه نام خدایی که سر منشاء تمام علم هستی است؛

سیاوش : میخواستم بدانم که موتورهای میکروجت که سبک هستند و به صرفه ,آیا در هلیکوپترها هم به کار میروند؟ اندازه و وزن آنها چقدر است و از کجا میشود آنها را تهیه کرد؟
آیا میتوانیم برای هلیکوپتری که به اندازه ی یک موتور سیکلت است، میکروجت بکار ببریم برای موتورش؟ در اینصورت حداقل اندازه ی پره ها(باله ها)(قطر) و حداقل ابعاد و وزن میکروجت , برای بلند کردن 90_100 کیلوگرم , چقدر است؟ اگر بخواهیم از 2 میکروجت برای بلند کردن استفاده کنیم چطور؟(تا ارتفاع حداقل 3_4_5 متری)



پاسخ :
بله، هم اکنون در بسیاری از بالگردهای پیشرفته مدل از میکروجت استفاده می شود و این مسئله بدلیل نسبت تراست به وزن بالای این موتورهاست. میکروجت ها از وزن 400 گرم تا 10 کیلوگرم وزن و 40 تا 400 نیوتن تراست را در بر میگیرند. برای تهیه این موتورها میتوانید به آدرس پایین مراجعه کنید:
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی میلاد نور، ساختمان تجاری شهرک غرب، طبقه اول، فروشگاه تهران هابی
در رده میکروجت ها این کار ممکن است اما تمام فاکتورهایی که اشاره کردید نیاز به محاسبات خیلی دقیقی دارند و نمیتوان به سادگی آنرا بیان کرد. برای اینکار میتوانید چند کتاب طراحی بالگرد مطالعه کنید.
نهایتا امکان عمود بلند کردن وزنی کمتر از 80 کیلوگرم با دو میکروجت 400 نیوتنی را خواهید داشت.

امین : 1- مزیتهای سیستم پیشرانش scramjet نسبت به سیستم های دیگر چیست؟
2- در شاتل فضایی کدام نوع سیستم پیشرانش به کار می رود؟
3- چه عاملی باعث می شود که موتورهای جت تا سقف پروازی مشخصی ارتفاع بگیرند؟



پاسخ:
1- سیستم های پیشرانشی اسکرمجت در واقع موتورهایی باقابلیت احتراق در سرعت فراصوتی (Supersonic) هستند که امکان تولید تراست بسیار بالا، در سرعت های ماوراصوتی (Hypersonic) و با بازدهی بسیار بالایی را فراهم می کنند. محدوده سرعت کاری آنها بین 3 تا 8 ماخ است و میتوانند وسایل پرنده را به سرعت 8 ماخ یا تقریبا 8000 کیلومتر در ساعت برسانند و بطور تقریبی، سرعت خروجی نازل این موتورها بالای 12 ماخ است. این در حالی است که رمجت ها در سرعتهای بالای 4ماخ بسیار کم بازده شده و در سرعت های بالای 5ماخ اصلا قابلیت کار ندارد. سقف سرعت کارکردی موتورهای توربوجت نیز نهایتا به 3 ماخ میرسد.
2- سیستم پیشرانش شاتل، راکت سوخت مایعی است با نسبت دبی متغییر بالا.
3- عاملی که در کارکرد موتورهای جت در ارتفاع تاثیر مستقیم دارد، دبی جریان هوای ورودی آن است که با تغییر دانسیته هوا تغییر میکند و به دلیل تاثیر شدید در بازدهی و عملکرد یک عامل محدود کننده تلقی میشود.

حمید صالحی : 1-  یک موتور پالس جت با تراست 800 گرم هواپیمای مدلی به وزن 25 کیلوگرم را با چه سرعتی(ماکزیمم) میتواند به پرواز در بیاورد؟
2-  یک موتور توربوجت با تراست 75 نیوتن چه سرعتی به هواپیمای فوق میدهد؟



پاسخ:
1- این مسئله کاملا بدیهی است که هیچ موتوری با تراست 800 گرم توانایی تولید نیروی پیشران یک هواپیمای 25 کیلوگرمی را ندارد.
2- سرعت هواپیمای شما به میزان نیروی Drag هواپیمای شما وابسته است و این فاکتور کنترل بخش اعظم سرعت بیشینه را در برگرفته است. عامل دیگری که تعیین کننده سرعت ماکسیمم است سرعت جریان خروجی موتور شماست، یا بطور ساده تر مقدار تراست موتور نصب شده در سرعت های مختلف.

علی: آيا براي سوخت موتور پالس جت بدون دريچه ميتوان از سوختهاي مايع هم استفاده نمود و اگر ميشود چه نوع سوخت مايعي؟



پاسخ:
پالس جت ها امکان کار با گستره وسیعی از انواع سوخت ها را دارند که از آنها میتواند به انواع گازها، نفت سفید، بنزین، گازوئیل و پارافین اشاره کرد.

مجتبی: این موتور را از کجا تهیه کردید یا اگر خودتان ساختید تیتانیوم از کجا آوردید؟
پاسخ:
موتوری که مشاهده کردید یکی از پروژه های گروه تحقیقاتی پیشرانش است که هم اکنون در مراحل بهینه سازی است. در ساخت آن نیازی به تیتانیوم نبوده و استفاده هم نشده است. در پایین صفحه، مواد بکار رفته در ساخت انواع میکروجت ها بطور مختصر لیست شده اند.

تست موتور مینی جت سیمرغ در تصویر پایین نشان داده شده است.


مهدی: مدتی هست که به دنبال یک نقشه کامل برای ساخت یک موتور جت میگردم ، در مدتی که برای پیدا کردن نقشه ساخت جستجو میکردم متوجه شدم که شما این موتور را ساختید و نقشه های آن را هم دارید .
ممنون میشوم اگر من را هم در این موارد راهنمایی و کمک کنید .
چطور میتوانم به این نقشه ها دسترسی پیدا کنم؟
پاسخ:
این مسئله مسرت بخش است که دوستانی مانند شما پیگیر چنین کارهایی هستند. من و دوستان نزدیکم در گروه تحقیقاتی پیشرانش از تمام کسانی که بطور جدی کار طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم های پیشرانشی را دنبال کنند، استقبال کرده و از هر کمکی که در توان داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد. در فایل زیر مجموعه نقشه های آماده یک میکروجت قرار داده شده که 75 نیوتن تراست دارد و پسورد آن lvshn است. تنها یک نکته قابل توجه در این قسمت وجود دارد که اشاره به آن ضروری است و آن پیگیری کار توسط افرادیست که بالای 18 سال مسن هستند و توصیه ما به بقیه بالا بردن معلومات در این حوزه است. این نکته را پس از دریافت پیغام های بسیاری از طرف نوجوانان عزیز مبنی بر ساخت موتور، درج کردم.
http://propulsion.persiangig.com/document/MJ_Plans_01.zip

میلاد : آلیاژ ها را هم توضیحاتی بدهید ممنون میشوم.
پاسخ:
آلیاژ های مورد استفاده در موتورهای میکروجت را به صورت خلاصه لیست میکنم:
کمپرسور: آلیاژ آلومینیم Mg
مجرای ورود و تونل شفت: آلومینیوم آلیاژی
دیفیوزر: آلومینیوم 2024 یا آلیاژی سخت
شفت: EN24T، استیل ابزاری
محفظه احتراق: استیل 316 یا 304، اینکونل 600
NGV: استیل 316، اینکونل 600
توربین: آلیاژ کرم نیکل اینکونل 713
نازل: استیل 316 یا 304

محمد جعفر: میخواستم یک هاور کرافت کوچک(15 در 25 سانتیمتر) رادیو کنترل درست کنم.من میخواهم سبک و کالا الکترونیکی باشد.
فقط درباره فن و دامن (skirt) اون مشکل دارم.
1-  پرّه ی فن(فنی که دامن را باد می‌کند) باید نوع خاصی باشد؟ فکر می‌کنم اگر فن ساده باشد باد از داخل دامن به بالا پس می‌زند.
2-  دامن باید از چه جنسی باشد؟
3-  دامن را چطوری عایق کنم که باد از محل اتصال بیرون نزند؟ چسب و منگنه خوب است؟
4- زیر هاور کرافت چطور است؟ دامن کاملا باز بوده؟
پاسخ :
1- نه الزاما، هر چند انتخاب صحیح برای سیستم فن و شناوری داکت فن بوده اما در ابعاد کاری شما حتی یک ملخ مناسب جوابگوی نیروی شناوری شما خواهد بود اما ساخت یک داکت هم اندازه ملخ ضروری است تا افت فشار در محفظه زیرین رخ ندهد.
2- جنس بالشتک معمولا از پارچه های بادگیر و یا شمعی است. از نایلون هم می توانید استفاده کنید اما نایلون زود پاره خواهد شد.
3- برای اتصال بالشتک پارچه ای به هاورکرافت از چسب حرارتی استفاده کنید
4- در ساده ترین حالت زیر هاورکرافت کاملا خالیست و هیچ پایه، اتصال یا چیز دیگری وجود ندارد.



بهنام: سوال من در مورد فواصل بین قطعات است . آیا از تناسب و فرمول خواصی پیروی میکنند؟ و آیا شما میتونید این تناسبات رو در اختیار من قرار بدهید؟
اگر اشتباه نکنم منظور شما درز قطعات گردان است که در واقع میشود فاصله بین لبه ی روتور و بدنه پوشاننده خود. از نظر تئوری این فاصله که گپ نیز نامیده میشود باید تا جایی که ممکن است کم باشد اما به دلیل تغییر ابعاد در دورهای چرخشی بالا و ارتعاش و نابالانسی نسبی معمولا این گپ را بر حسب درصدی از اندازه خود قطعه روتور، در نظر گرفته و اعمال میکنند. در موتورهای میکروجت این درصد 0.005 قطر روتور است. مثلا برای یک توربین با قطر 66 mm احتصاب این درصد فاصله گپ 0.33 mm را به ما میدهد که در واقع بازدهی روتور به این مقدار وابسته است.


در این تصویر اجزاء و قطعات موتور مینی جت سیمرغ به نمایش درآمده اند.

مینی جت سیمرغ

+ نوشته شده توسط رضا کارگر در سه شنبه چهارم آبان 1389 و ساعت 10:0 |
ه نام خدایی که سر منشاء تمام علم هستی است؛

سیاوش : میخواستم بدانم که موتورهای میکروجت که سبک هستند و به صرفه ,آیا در هلیکوپترها هم به کار میروند؟ اندازه و وزن آنها چقدر است و از کجا میشود آنها را تهیه کرد؟
آیا میتوانیم برای هلیکوپتری که به اندازه ی یک موتور سیکلت است، میکروجت بکار ببریم برای موتورش؟ در اینصورت حداقل اندازه ی پره ها(باله ها)(قطر) و حداقل ابعاد و وزن میکروجت , برای بلند کردن 90_100 کیلوگرم , چقدر است؟ اگر بخواهیم از 2 میکروجت برای بلند کردن استفاده کنیم چطور؟(تا ارتفاع حداقل 3_4_5 متری)



پاسخ :
بله، هم اکنون در بسیاری از بالگردهای پیشرفته مدل از میکروجت استفاده می شود و این مسئله بدلیل نسبت تراست به وزن بالای این موتورهاست. میکروجت ها از وزن 400 گرم تا 10 کیلوگرم وزن و 40 تا 400 نیوتن تراست را در بر میگیرند. برای تهیه این موتورها میتوانید به آدرس پایین مراجعه کنید:
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، روبروی میلاد نور، ساختمان تجاری شهرک غرب، طبقه اول، فروشگاه تهران هابی
در رده میکروجت ها این کار ممکن است اما تمام فاکتورهایی که اشاره کردید نیاز به محاسبات خیلی دقیقی دارند و نمیتوان به سادگی آنرا بیان کرد. برای اینکار میتوانید چند کتاب طراحی بالگرد مطالعه کنید.
نهایتا امکان عمود بلند کردن وزنی کمتر از 80 کیلوگرم با دو میکروجت 400 نیوتنی را خواهید داشت.

امین : 1- مزیتهای سیستم پیشرانش scramjet نسبت به سیستم های دیگر چیست؟
2- در شاتل فضایی کدام نوع سیستم پیشرانش به کار می رود؟
3- چه عاملی باعث می شود که موتورهای جت تا سقف پروازی مشخصی ارتفاع بگیرند؟



پاسخ:
1- سیستم های پیشرانشی اسکرمجت در واقع موتورهایی باقابلیت احتراق در سرعت فراصوتی (Supersonic) هستند که امکان تولید تراست بسیار بالا، در سرعت های ماوراصوتی (Hypersonic) و با بازدهی بسیار بالایی را فراهم می کنند. محدوده سرعت کاری آنها بین 3 تا 8 ماخ است و میتوانند وسایل پرنده را به سرعت 8 ماخ یا تقریبا 8000 کیلومتر در ساعت برسانند و بطور تقریبی، سرعت خروجی نازل این موتورها بالای 12 ماخ است. این در حالی است که رمجت ها در سرعتهای بالای 4ماخ بسیار کم بازده شده و در سرعت های بالای 5ماخ اصلا قابلیت کار ندارد. سقف سرعت کارکردی موتورهای توربوجت نیز نهایتا به 3 ماخ میرسد.
2- سیستم پیشرانش شاتل، راکت سوخت مایعی است با نسبت دبی متغییر بالا.
3- عاملی که در کارکرد موتورهای جت در ارتفاع تاثیر مستقیم دارد، دبی جریان هوای ورودی آن است که با تغییر دانسیته هوا تغییر میکند و به دلیل تاثیر شدید در بازدهی و عملکرد یک عامل محدود کننده تلقی میشود.

حمید صالحی : 1-  یک موتور پالس جت با تراست 800 گرم هواپیمای مدلی به وزن 25 کیلوگرم را با چه سرعتی(ماکزیمم) میتواند به پرواز در بیاورد؟
2-  یک موتور توربوجت با تراست 75 نیوتن چه سرعتی به هواپیمای فوق میدهد؟



پاسخ:
1- این مسئله کاملا بدیهی است که هیچ موتوری با تراست 800 گرم توانایی تولید نیروی پیشران یک هواپیمای 25 کیلوگرمی را ندارد.
2- سرعت هواپیمای شما به میزان نیروی Drag هواپیمای شما وابسته است و این فاکتور کنترل بخش اعظم سرعت بیشینه را در برگرفته است. عامل دیگری که تعیین کننده سرعت ماکسیمم است سرعت جریان خروجی موتور شماست، یا بطور ساده تر مقدار تراست موتور نصب شده در سرعت های مختلف.

علی: آيا براي سوخت موتور پالس جت بدون دريچه ميتوان از سوختهاي مايع هم استفاده نمود و اگر ميشود چه نوع سوخت مايعي؟



پاسخ:
پالس جت ها امکان کار با گستره وسیعی از انواع سوخت ها را دارند که از آنها میتواند به انواع گازها، نفت سفید، بنزین، گازوئیل و پارافین اشاره کرد.

مجتبی: این موتور را از کجا تهیه کردید یا اگر خودتان ساختید تیتانیوم از کجا آوردید؟
پاسخ:
موتوری که مشاهده کردید یکی از پروژه های گروه تحقیقاتی پیشرانش است که هم اکنون در مراحل بهینه سازی است. در ساخت آن نیازی به تیتانیوم نبوده و استفاده هم نشده است. در پایین صفحه، مواد بکار رفته در ساخت انواع میکروجت ها بطور مختصر لیست شده اند.

تست موتور مینی جت سیمرغ در تصویر پایین نشان داده شده است.


مهدی: مدتی هست که به دنبال یک نقشه کامل برای ساخت یک موتور جت میگردم ، در مدتی که برای پیدا کردن نقشه ساخت جستجو میکردم متوجه شدم که شما این موتور را ساختید و نقشه های آن را هم دارید .
ممنون میشوم اگر من را هم در این موارد راهنمایی و کمک کنید .
چطور میتوانم به این نقشه ها دسترسی پیدا کنم؟
پاسخ:
این مسئله مسرت بخش است که دوستانی مانند شما پیگیر چنین کارهایی هستند. من و دوستان نزدیکم در گروه تحقیقاتی پیشرانش از تمام کسانی که بطور جدی کار طراحی، ساخت و راه اندازی سیستم های پیشرانشی را دنبال کنند، استقبال کرده و از هر کمکی که در توان داشته باشیم دریغ نخواهیم کرد. در فایل زیر مجموعه نقشه های آماده یک میکروجت قرار داده شده که 75 نیوتن تراست دارد و پسورد آن lvshn است. تنها یک نکته قابل توجه در این قسمت وجود دارد که اشاره به آن ضروری است و آن پیگیری کار توسط افرادیست که بالای 18 سال مسن هستند و توصیه ما به بقیه بالا بردن معلومات در این حوزه است. این نکته را پس از دریافت پیغام های بسیاری از طرف نوجوانان عزیز مبنی بر ساخت موتور، درج کردم.
http://propulsion.persiangig.com/document/MJ_Plans_01.zip

میلاد : آلیاژ ها را هم توضیحاتی بدهید ممنون میشوم.
پاسخ:
آلیاژ های مورد استفاده در موتورهای میکروجت را به صورت خلاصه لیست میکنم:
کمپرسور: آلیاژ آلومینیم Mg
مجرای ورود و تونل شفت: آلومینیوم آلیاژی
دیفیوزر: آلومینیوم 2024 یا آلیاژی سخت
شفت: EN24T، استیل ابزاری
محفظه احتراق: استیل 316 یا 304، اینکونل 600
NGV: استیل 316، اینکونل 600
توربین: آلیاژ کرم نیکل اینکونل 713
نازل: استیل 316 یا 304

محمد جعفر: میخواستم یک هاور کرافت کوچک(15 در 25 سانتیمتر) رادیو کنترل درست کنم.من میخواهم سبک و کالا الکترونیکی باشد.
فقط درباره فن و دامن (skirt) اون مشکل دارم.
1-  پرّه ی فن(فنی که دامن را باد می‌کند) باید نوع خاصی باشد؟ فکر می‌کنم اگر فن ساده باشد باد از داخل دامن به بالا پس می‌زند.
2-  دامن باید از چه جنسی باشد؟
3-  دامن را چطوری عایق کنم که باد از محل اتصال بیرون نزند؟ چسب و منگنه خوب است؟
4- زیر هاور کرافت چطور است؟ دامن کاملا باز بوده؟
پاسخ :
1- نه الزاما، هر چند انتخاب صحیح برای سیستم فن و شناوری داکت فن بوده اما در ابعاد کاری شما حتی یک ملخ مناسب جوابگوی نیروی شناوری شما خواهد بود اما ساخت یک داکت هم اندازه ملخ ضروری است تا افت فشار در محفظه زیرین رخ ندهد.
2- جنس بالشتک معمولا از پارچه های بادگیر و یا شمعی است. از نایلون هم می توانید استفاده کنید اما نایلون زود پاره خواهد شد.
3- برای اتصال بالشتک پارچه ای به هاورکرافت از چسب حرارتی استفاده کنید
4- در ساده ترین حالت زیر هاورکرافت کاملا خالیست و هیچ پایه، اتصال یا چیز دیگری وجود ندارد.



بهنام: سوال من در مورد فواصل بین قطعات است . آیا از تناسب و فرمول خواصی پیروی میکنند؟ و آیا شما میتونید این تناسبات رو در اختیار من قرار بدهید؟
اگر اشتباه نکنم منظور شما درز قطعات گردان است که در واقع میشود فاصله بین لبه ی روتور و بدنه پوشاننده خود. از نظر تئوری این فاصله که گپ نیز نامیده میشود باید تا جایی که ممکن است کم باشد اما به دلیل تغییر ابعاد در دورهای چرخشی بالا و ارتعاش و نابالانسی نسبی معمولا این گپ را بر حسب درصدی از اندازه خود قطعه روتور، در نظر گرفته و اعمال میکنند. در موتورهای میکروجت این درصد 0.005 قطر روتور است. مثلا برای یک توربین با قطر 66 mm احتصاب این درصد فاصله گپ 0.33 mm را به ما میدهد که در واقع بازدهی روتور به این مقدار وابسته است.


در این تصویر اجزاء و قطعات موتور مینی جت سیمرغ به نمایش درآمده اند.

مینی جت سیمرغ

+ نوشته شده توسط رضا کارگر در سه شنبه چهارم آبان 1389 و ساعت 9:59 |